Op deze dagen waren 2 x 16 Vrienden op pad voor een rondleiding achter de schermen. We werden vriendelijk ontvangen door Pedro Trabizi, Manager Onderhoud & Nieuwbouw.
Madurodam is in 1952 geopend. Het park trekt jaarlijks meer dan 600.000 bezoekers en beslaat een totaaloppervlak van 62.630 m2. Men is heden bezig met een uitbreiding van ca. 0.6 ha. Wat de nieuwe (overdekte) attractie daar wordt, is nog even geheim.
Madurodam is genoemd naar George Maduro, een Curaçaose student die zich tijdens de meidagen van 1940 als cavalerieofficier onderscheidde en in februari1945 in concentratiekamp Dachau overleed. Zijn ouders schonken het beginkapitaal voor de bouw van Madurodam, dat wordt beschouwd als monument voor hun enige zoon. Men kan tegenwoordig een gebouwtje bezoeken, waarin het indrukwekkende verhaal van George Maduro wordt verteld.
Madurodam kent sinds de opening in 1952 een jeugdgemeenteraad, bestaande uit 10 scholieren van scholen in de regio. De Jeugdgemeenteraad kent een zittingsduur van één jaar. Na ieder jaar wordt er weer plaatsgemaakt voor een nieuw college van Burgemeester en Wethouders. Dit jaar mag de 17-jarige Rand Yasin zich de "burgermoeder” van Madurodam noemen.
Eerst gaan we naar de werkplaats met het rangeerterrein van de treinen. Hier werken ca. 5 'supertechneuten', zoals Pedo ze noemt, keihard om alles draaiende te houden. Via een centraal computersysteem wordt alles bestuurd: treinen, trams, vliegtuigen, kermis en worden bruggen en sluizen geopend. Onder de wegen ligt een elektrische lus waar stroom doorheen gaat. Hierdoor ontstaat een magnetisch veld. Het oude systeem met kettingen die de wagens 'trekken' zal ophouden te bestaan.
De modelspoorbaan van Madurodam is met een lengte van circa vier kilometer de grootste modelbaan op deze schaal ter wereld. Alle treinen in Madurodam zijn met de hand gemaakt van messing en polyester. Het rollend materieel van de spoorwegen rijdt per jaar 15.000 km en gaat regelmatig voor revisie naar de werkplaats.
In het Atelier mochten we rondlopen en met de medewerkers in gesprek. Alle maquettes en schaalmodellen in het stadje worden door Madurodam zelf vervaardigd in het eigen atelier. De gebouwen werden aanvankelijk met de hand van hout gemaakt. Er worden nu voornamelijk kunststoffen gebruikt, die veelal worden verwerkt met behulp van computergestuurde freesmachines. Voor bewegende modellen wordt messing toegepast. De gebouwen die het hele jaar in weer en wind staan, krijgen om de paar jaar groot onderhoud of worden geheel vernieuwd.
Wij danken alle medewerkers van de betreffende afdelingen voor hun bijdrage aan deze interessante excursie.