Het was mooi weer. We waren met 38 personen. Na iedereen welkom geheten te hebben en de twee gidsen (Gerard en Rinus) te hebben voorgesteld, gingen we in twee groepen uiteen. De ene groep maakte o.l.v. Gerard een deeltocht over de locatie en maakte bij terugkeer o.l.v. Rinus een andere deeltocht. Voor de andere groep gold hetzelfde.
De locatie kent een oud en een wat nieuwer gedeelte. Op het oude gedeelte stonden nogal wat vervallen gebouwtjes, waaronder paardenstallen en andere bedrijfsruimten. Op het wat nieuwere gedeelte stond onder meer een stenen kantoor (is als gemeentelijk monument aangewezen), een lokaal voor onderzoek naar doping (wordt alleen gebruikt als er grote prijzen zijn te verdienen), een lokaal waarin de ruiter werd gewogen (alleen in gebruik als er draverijen werden gehouden), en een lokaal met een ronddraaiende molen, waarin paarden aan een warming up dan wel aan een cooling down kunnen doen. Verder was er nog een museum (buiten gebruik en leeggehaald) en een wedkantoor (vast en mobiel). Voorts stond er nog een enigszins vervallen hangar, waar de toenmalige eigenaar van Duindigt, de heer Jochems, zijn privé-vliegtuig stalde; de renbaan gebruikte hij als landingsbaan.
Vandaag vonden er zeven races plaats, die door een Belgische ploeg werden opgenomen en doorgezonden naar Frankrijk, waar men op de uitslag kon wedden. Ook wij konden bij die races inzetten op een paard. Van die mogelijkheid maakten de deelnemers met en zonder succes gebruik.
Veel belangstelling was er voor de draverij nr. 4, Prix Amis de la Haye. Na afloop van deze race werd onze voorzitter, die een van de deelnemers was, via een microfoon geïnterviewd ten overstaan van alle aanwezigen. Hij overhandigde aan de winnaar van deze race (in de persoon van de eigenaar) een set wenskaarten. Iedereen bleek zeer genoten te hebben van dit bezoek. Een herhaling zit er zeker in.
Dat de renbaan toe is aan een forse renovatie zal niemand ontkennen. Alleen, wie stelt daarvoor de nodige miljoenen beschikbaar?
Werkgroep Activiteiten