Wat een fantastische excursie naar het ANWB-gebouw aan de Wassenaarseweg.
Binnenkort verhuist de ANWB naar een nieuw gebouw aan de Beatrixlaan in Den Haag, op de oude plaats van het Conservatorium. Het huidige gebouw stamt uit 1962 en is ontworpen door architect J. Berghoef. Het bestaat uit een Rotonde en een aangebouwd kantoorgedeelte. Deze Rotonde mag niet worden afgebroken, omdat het sinds 2014 op de Monumentenlijst staat.
We werden rondgeleid op 3 afdelingen: het Kinderfietsenplan, Verkeersinformatie en de Alarmcentrale.
Kinderfietsenplan
Hier werken 200 vrijwilligers en twee betaalde krachten. Dit plan bestaat nu 10 jaar. Er is geen feest geweest, omdat het geen feestje is dat er nu in Nederland nog 90.000 kinderen geen fiets hebben om bijvoorbeeld naar school of club te rijden.
Giovanni van Bronckhorst, oud-speler en coach van Feijenoord, heeft een kinderfietsenplan opgezet in Rotterdam-Zuid via zijn Van Bronckhorst Foundation. Via het ANWB-kinderfietsenplan kreeg zijn idee navolging in Den Haag, Utrecht en Breda.
Oude fietsen, vanaf 24 inch wielen, kunnen worden ingeleverd bij de ANWB of verzamelpunten, of worden door vrijwilligers gratis thuis opgehaald. Vrijwilligers knappen de fietsen helemaal op tot goede deugdelijke fietsen. Stichting Leergeld wordt daarna ingeschakeld, omdat die weet waar die fietsen nodig zijn en zorgt voor uitlevering. Noah is het boegbeeld van zo’n kind dat een fiets heeft gekregen. Vaak kunnen die kinderen niet fietsen en is er de mogelijkheid fietsles te krijgen bij ANWB Streetwise. Bij de stichting Leren Doen kunnen vrijwilligers opgeleid worden tot fietsenmaker. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat binnenkort (rond Kerst) een campagne starten om oude kinderfietsen in te laten leveren.
Verkeersinformatie ANWB
Wat het eerste opviel was de rust in het hele gebouw. Je verwacht hectische toestanden, maar niets is minder waar. Deze afdeling houdt zich bezig met files en actualiteiten op de weg. De ochtenddienst begint om 5.45 uur, voor de ochtendspits, dan is er een middagploeg van twee mensen tot 16.15 uur en dan de avondspits tot 20.00 uur. Ze verzorgen de filemeldingen voor vrijwel alle radiozenders, zoals NPO Radio 1 en 2, BNR, Sky Radio, RadioNL en Sublime en diverse regionale zenders zoals TV West en Omroep Brabant. Bij iedereen was er wel herkenning van een stem, maar nu zagen we er een gezicht bij van Bianca, Tim en Erwin. Hoe leuk was dat. Elk kwartier wordt er tijdens de spits een file-bericht uitgezonden. Buiten de spits elk half uur. Alleen bij calamiteiten (spookrijder) breken ze in tijdens de uitzending. Sommige berichten zijn live op de radio, andere worden 5 minuten van tevoren opgenomen en dan uitgezonden. De files worden onder meer geregistreerd via TomTom, camera ’s op en boven de wegen en detectielussen in het wegdek en via Rijkswaterstaat.
Hier stonden ook de oude gele praatpalen en de alleroudste, de “Kletskop” genaamd.
ANWB Alarmcentrale
De Alarmcentrale voor Wegenwacht Nederland zit in Assen. In Den Haag voor alle andere pech- en ongevallenmeldingen, waar een onderscheid is tussen “blik en bloed”. Op deze afdeling werken, in ploegendienst, 400 mensen en in de zomermaanden zijn er 700 extra arbeidskrachten. Iedereen moet een aantal talen kunnen spreken, communicatief zijn en snel kunnen handelen. De ANWB hanteert voor deze afdeling het 50% thuiswerk concept.
De afdeling in Den Haag behandelt een calamiteit van begin tot eind. Vooral omdat dit vaak wereldwijde buitenlandse zaken betreft, die veel ingewikkelder zijn dan een pechhulp in Nederland. Er zijn contacten met Europese hulpverleners, garage- en sleepbedrijven, artsen en zorgverleners en andere vervoerders. In het buitenland zijn vestigingen in Lyon, Barcelona en München en zelfs in Suriname.
Vooral het belang om een goede reis- en annuleringsverzekering te hebben, kwam hier naar voren. Een Zorgpolis kent vaak maar een beperkte buitenlanddekking. Via een reispolis kun je juist die extra medische kosten dekken. En denk ook aan extra kosten voor verblijf en vervoer. Meld een calamiteit met letsel daarom altijd eerst op je reispolis, wanneer daar de extra medische kosten zijn meeverzekerd.
Een nieuwe hulpverlening van de ANWB is een laadpaal-pechhulp. Zowel voor problemen met de laadpaal als met de auto. Denk aan het laadsnoer dat vast blijft zitten in de paal of auto. Of de paal die niet meer laadt. Die wordt, indien mogelijk, door de Wegenwacht gerepareerd.
60% van de mensen die hulp van de ANWB nodig hebben. doen dit tegenwoordig via de app.
Wat hebben we genoten en wat waren de ANWB- rondleiders goed en enthousiast.
Werkgroep Activiteiten