Impressie Battlefield Bustour 'Slag om Den Haag' 31 mei 2025

Op zaterdag 31 mei reden we met Ton Bos van de Studiegroep Slag om Den Haag in een touringcar met 33 geïnteresseerden, waaronder 22 Vrienden, langs de drie vliegvelden, waar op 10 mei 1940 door de Duitsers een aanval op Den Haag is ondernomen. Doel van de Duitsers was om koningin Wilhelmina en ook de residentie in handen te krijgen, om op die manier Nederland snel tot overgave te dwingen. Dat mislukte, de Duitsers veroverden aanvankelijk de drie vliegvelden, maar ze werden dezelfde dag nog door de Nederlanders heroverd. Een grote rol speelde de Nederlandse artilleriebatterijen, die de Duitse vliegtuigen die op de vliegvelden landden van grote afstand wisten te vernietigen. De zogenaamde 'Slag om de Residentie', later omgedoopt tot de 'Slag om Den Haag', werd door bevelhebber Generaal Von Sponeck verloren. Koningin Wilhelmina wist via Hoek van Holland op een Brits fregat naar Engeland te ontkomen. Hetzelfde lukte twee kabinetsleden, die door watervliegtuigen aan het strand van Scheveningen tussen Sociëtiet De Witte en Seinpost werden opgehaald. De Duitsers moesten daarna Rotterdam bombarderen om Nederland tot overgave te dwingen.

De tour is een gezamenlijk initiatief van de Studiegroep Slag om Den Haag, vereniging Oud Valkenburg, Historische Vereniging Buitenplaats Ypenburg en Studiegroep Historisch Ockenburg. De tour was één keer eerder georganiseerd, voor familieleden van omgekomen militairen.

We gingen eerst naar het vliegveld in Ockenburg waar de voetbalclub Die Haghe nu zijn sportvelden heeft, maar waar de contouren van het vliegveld nog duidelijk te herkennen zijn. Er staat nog één gebouwtje van het oude vliegveld met daarop plaquettes van de namen van de Nederlandse militairen van verschillende regimenten die daar gesneuveld zijn. Daarna reden we naar Ypenburg, waar nog wel het oude hoofdgebouw van het vliegveld overeind staat, maar waar inmiddels een hele woonwijk op het vliegveld is gebouwd. Toch zijn daar ook nog met enige moeite oude vormen van het vliegveld te herkennen. In de oude verkeerstoren die nu in Nootdorp staat, genoten we van een vegetarische lunch. Het meest duidelijke vliegveld is heden ten dage Valkenburg, waar we toestemming hadden gekregen om over het terrein te rijden met de touringcar. Niet ver van dit vliegveld, in het dorp Valkenburg, ligt het Torenmuseum, dat het historische verhaal geeft bij de slag rond het vliegveld en het dorp Valkenburg. Al met al zijn er bij de slag om de vliegvelden zeker 581 Nederlandse militairen omgekomen, waarvan de meesten op de algemene begraafplaats in Den Haag liggen, waar zij elk jaar op 10 mei worden herdacht. Ton Bos is tevens voorzitter van de Stichting Herdenking Militaire Erehof 's-Gravenhage, de organisatie die de jaarlijkse herdenking organiseert (zie www.oorlogsgravendenhaag.com). Saillante detail is dat de Duitsers grote aantallen vliegtuigen tijdens de slag om Den Haag verloren. Mede hierdoor moesten zij afzien van hun plannen voor de invasie van Engeland, en als je doorredeneert heeft dat bijgedragen aan de rol die de Britten speelden bij D-Day en de bevrijding van Europa.

Ton Bos en mede-gidsen Dennis Huygen, Joshua Rijsdam, Gerrit Russchenberg en Herman Dijhuizen hebben verslag gedaan van de gevechten bij de vliegvelden en in het dorp Valkenburg, waarbij zij een grondige kennis van het verloop van de gebeurtenissen tentoonspreidden. Elke deelnemer heeft degelijke documentatie ontvangen om een en ander rustig na te lezen.

Impressie Battlefield Bustour 'Slag om Den Haag' 31 mei 2025

Impressie Battlefield Bustour 'Slag om Den Haag' 31 mei 2025

Impressie Battlefield Bustour 'Slag om Den Haag' 31 mei 2025

Impressie Battlefield Bustour 'Slag om Den Haag' 31 mei 2025

Impressie Battlefield Bustour 'Slag om Den Haag' 31 mei 2025

Impressie Battlefield Bustour 'Slag om Den Haag' 31 mei 2025

Impressie Battlefield Bustour 'Slag om Den Haag' 31 mei 2025